mandag 28. mars 2011

Hva kan man sy av nervøs fløyel/velour?

I førrige uke hadde DrømmeSøm Design en elev på arbeidspraksis. Et av spørsmålene hun stilte meg var: Hva kan man egentlig bruke nervøs fløyel til?? Hmmm, ja hva kan man egentlig sy av det så det blir fint? Det har jo en tendens til å vri og strekke seg i alle mulige retninger når man syr i det, og for å være helt ærlig er det ikke spesielt fint heller.. Min personlige mening. Men jeg hadde veldig lyst til å se om jeg kunne få til noe fint. Hadde en rull med lilla velour som jeg kjøpte på salg på jysk for lenge siden, og her ser dere resultatet :)

Denne toppen er bare en sirkel som jeg klippet ut fra stoffet. Midt i sirkelen klippet jeg hull til hodet, og ca 10 cm til hver side, hull til armene. Sydde på ermer i armhullene. Klippet ermene ganske store og la inn rynker så det skulle bli litt pufferm. Har ikke kastet over noen steder, men det ble ganske fint likevel. Beltet sydde jeg som en lang "pølse" som jeg vrengte og tredde en strikk (5cm bred) gjennom. Sydde fast en beltehempe fra stoff og stil i hver ende. Gjort på ca 1 time.


Denne kjolen er rett og slett et stoffstykke på 80 cm x 140 cm (altså hele stoffbredden) sydd sammen rette mot rette så det ble en sylinder. Øverst er det en løpegang med strikk i. Skulderstroppene sydd på samme måte som beltet minus strikken og beltehempa. Kjolen ble litt posete, så jeg skrådde acvkanten nede og klippet frynser. Gjort på ca 45 minutter. Disse variantene kan lages i flere forskjellige tekstiler, men det var veldig greit med velouren som ikke rakner.


Ha en fin ettermiddag! :)


p.s Er ikke utplasseringseleven min en nydelig modell??


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar